I Dare You To Love Me 52.

I denna sena kvälls timma tänkte jag gå igenom några av mina favorit kärleks låtar som man blir lite öm i hjärtat av, av en eller annan anledning. Jag kommer inte nämna några klassiker så som tillexempel Dire Straits Romeo and Juliette eller Tom Waits I Hope That I Don't Fall In Love With You, fastän jag alltid blir och kommer bli öm i hjärtat av dem av massor av andledningar, för jag har säkert nämt dem massor av gånger redan och dessutom så är de kärlekslåtar jag tänkte gå igenom ikväll än så länge inte relaterade till något personligen för mig än. Jag har inte mumlat dem i smyg och jag har inte skrikit dem högt. Jag har än så länge bara lyssnat på dem har inne i pappas kontor eller på mina morgon promenader till skolan. Jag har kunnat sätta in mig själv i perspektiv till dem men de är inte mina än. Så därför kan ni om ni fastnar för dem göra dem till era kärleks låtar. Vill ni så skickar jag er gärna låtarna.

Jag tror vi tar en lista på fem låtar ikväll. Här kommer dem utan någon som helst ordning.

#1. Tomas Denver Jonsson - First In Line
And it's hard to live and it's hard to die
and it's hard to give your heart away
and oh, pretty girl it's hard to steal
Denna låt, i alla fall den verision jag har blir man mycket öm och lite avtrubbad från världen av. Han låter så bräcklig på något vis och hälften av han vill ha sagt förstår jag inte alls utan tror att bara den han skrev den till förstår.

#2. Beatbeat Whisper - Lulu

And she looked into his eyes, he said,
"Goodbye, now you're alone but don't feel lonely
on your own across the sea I'll still be near to you."

Hela denna låten är som en underlig kärlekförklaring till att vara ensam utan att känna sig ensam och även om jag själv helst varken är ensam eller känner mig ensam så tycker jag om den.

#3 Elliott Smith - Twilight

I'm nice to you, I could make it through
that you're already somebody's baby
I could make you smile if you stayed a while
but how long will you stay with me baby

Något med denna får mig att tänka på ett dimmigt London och ett rykande brunnslock och ett par under en lyktstolpe, det är som ett möte mellan två i yttersta hemlighet. Och hemligheter och kärlek fångar alltid.

#4 Florence Valentin - Omvärdera Mig Raring

Om du tror att du såg en akadem i mig,
har den breda medelklassen lurat dig.
Så omvärdera mig, raring.

Det är helt enkelt så att nånting i de där raderna fångar mig, den bild av honom hon har fått ber han henne skapa om för att tycka om den han egentligen är. Jag tycker det är fint helt klart.

#5. Vega - The Love Song Of Harold And Marion

Marion,
I want you back,
I want your love,
I want it all I want your dirty love,
your beat-up heart
I want it back

Harold,
I want you back,
I want your love,
I want it all
I want your junkie love,
your filthy heart,
I want it back

Jag har alltid varit svag för duetter med en tjej och en kille som har något ihop. De flesta duetter är säkert uppbyggda så men den här är en av de bästa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0